
Jak pracujemy
Psychoterapia poznawczo-behawioralna
Jest jedną z form psychoterapii, której skuteczność dla większości zaburzeń jest potwierdzona licznymi badaniami. Jej podstawą teoretyczną jest założenie, że każdy z nas aktywnie konstruuje własną rzeczywistość, nadając znaczenie bodźcom napływającym z otoczenia. Innymi słowy, każdy z nas, w swoisty dla siebie sposób postrzega rzeczywistość i w swoisty dla siebie sposób rozumie to, co się wokół niego dzieje.
Założenia:
- poznawcze: wydarzenie samo w sobie nie ma żadnego znaczenia – znaczenie ma to co o nim myślimy;
- behawioralne: zmiana tego co robimy jest najlepszym sposobem na zmianę pozostałych systemów (myśli, emocje…)
Charakterystyczne elementy procesów poznawczych: myśli automatyczne, schematy poznawcze i poznawcze zniekształcenia, są wspólną cechą wielu problemów emocjonalnych i zaburzeń psychicznych. To one pośredniczą w utrwalaniu się określonych emocji i wpływają na nasze zachowanie.
Celem psychoterapii poznawczo-behawioralnej jest dotarcie do tych znaczeń i, o ile, nie są one przystosowawcze, zmodyfikowanie ich, by w konsekwencji nastąpiły zmiany emocjonalne i zmiany w zachowaniu.
Przykład:
Jedna ze zidentyfikowanych w terapii przekonań pacjentki brzmi „Jeśli popełnię błąd, wyśmieją mnie i w rezultacie odrzucą”. Ponieważ przekonanie to sprawia, że pacjentka spędza większość swojego czasu nad nanoszeniem kolejnych poprawek do swoich opracowań, jest wciąż podenerwowana i napięta. Nie ma dość czasu dla swojej rodziny, zaniedbuje obowiązki. Nie spotyka się z przyjaciółmi, nie ma czasu na rozrywkę, przyjemności, dla siebie…
Przeformułowanie powyższego przekonania na inne, bardziej przystosowawcze (np. Popełnienie błędu może zdarzyć się każdemu z nas i nie oznacza to, że zostaniemy wyśmiani czy odrzuceni”) , będzie jednym z celów terapii. Cel ten zostanie osiągnięty w efekcie zastosowania odpowiednich technik poznawczych i behawioralnych.
Terapia poznawczo – behawioralna ma udowodnioną skuteczność w wielu zaburzeniach, m.in.:
- lękowych (m.in. nerwice, lęki paniczne, fobie, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, lęk o zdrowie)
- depresji
- zaburzeń odżywiania
- zespół stresu pourazowego.
Co różni terapię poznawczo-behawioralną od innych nurtów psychoterapeutycznych?
- CBT jest przede wszystkim terapią zorientowaną na cel. Jest skoncentrowana na aktualnych problemach pacjenta, jednak w kształtowaniu obecnego sposobu myślenia i zachowania uznaje się wpływ przeszłości. Biorąc powyższe pod uwagę, nie rozpamiętuje się przeszłości, ale szuka się sposobu na to, jak najlepiej funkcjonować dziś i w przyszłości.
- W przeciwieństwie do innych form psychoterapii, CBT nie polega na spontanicznej rozmowie. Zazwyczaj spotkania mają określoną strukturę i realizują pewien plan, ustalany na bieżąco z uczestnikiem terapii. Pacjent podczas początkowych spotkań formułuje problemy i cele, do których chciałby dążyć podczas terapii, co pozwala wyznaczyć jej późniejszy kierunek.
- CBT jest ograniczona w czasie i najczęściej trwa od 5 do 20 sesji, chociaż w przypadku niektórych problemów (np. zaburzenia osobowości) terapia może trwać dwa lata lub dłużej.
- CBT ma charakter edukacyjny. Pacjent uczy się w terapii konkretnych technik oraz sposobów sprzyjających zmianie myślenia i zachowania. W tego rodzaju terapii osoba uczestnicząca podejmuje aktywną rolę w przebiegu terapii, w trakcie sesji oraz pomiędzy nimi. Jest to szczególnie cenne, gdyż zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystywać można także po zakończeniu terapii, w ciągu całego życia.
- Jednym z ważniejszych elementów terapii poznawczo-behawioralnej są zadania domowe. Są one pożądane z uwagi na wprowadzanie technik poznawanych w trakcie terapii na bieżące sytuacje poza gabinetem.
Terapia schematu:
Jest nowym, integracyjnym podejściem, czerpiącym inspirację z terapii poznawczo-behawioralnej, teorii przywiązania oraz terapii skoncentrowanej na emocjach. W odróżnieniu od klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej, kładzie się tu większy nacisk na rolę głębokiej relacji terapeutycznej. Jest rekomendowana do pracy z pacjentami z diagnozą zaburzenia osobowości (m. in. zaburzenia osobowości borderline). Obok interwencji poznawczych stosuje się tu też techniki afektywne i doświadczeniowe.
Psychoterapia Gestalt
Terapia Gestalt jest odpowiednia dla osób w każdym wieku, z różnych środowisk i w różnych sytuacjach życiowych.
Gestalt ceni prawo do odmienności, oryginalność każdego człowieka.
Postrzega człowieka jako całość. Dąży do harmonijnego połączenia emocji, myśli, ciała oraz kontaktów z innymi. W koncepcji terapii Gestalt zawiera się pojęcie osobistego rozwoju, poszerzenia potencjału danej osoby. Jej istotą jest sprzyjanie byciu kreatywnym.
Gestalt – to wolność wyboru, doświadczanie całego bogactwa istnienia i relacji z innymi. To możliwość odnalezienia własnego, oryginalnego stylu życia.
W terapii Gestalt ważna jest świadomość tego, co dzieje się z nami TU I TERAZ, tego, co doświadczamy. Pomaga nam ona uświadomić sobie mechanizmy, które zmuszają nas do powtarzania znanych zachowań, choć wywołują one cierpienie. Ale pozwala też na wypróbowanie nowych, twórczych i dobrych dla nas rozwiązań. Na eksperymentowanie, dzięki któremu więcej i głębiej możemy przeżywać.
Gestalt – to „sztuka kontaktu”. Terapeuta i klient pozostają w autentycznej relacji, są równorzędnymi partnerami. Terapeuta towarzyszy w pokonywaniu trudności i wewnętrznym rozwoju.
Dziewięć zaleceń terapii Gestalt:
1. Żyj teraz. Zajmuj się tym, co jest teraz, a nie przeszłością lub przyszłością.
2. Żyj tutaj. Dawaj sobie radę z tym, co obecne, a nie z tym, czego nie ma.
3. Przestań sobie coś wyobrażać. Doświadczaj tego co realne.
4. Powstrzymaj niepotrzebne myślenie. Raczej smakuj i spostrzegaj.
5. Raczej wyrażaj, zamiast manipulować, wyjaśniać, oceniać, czy osądzać.
6. Poddawaj się nieprzyjemności i bólowi dokładnie tak samo jak przyjemności. Nie ograniczaj swojej świadomości.
7. Nie akceptuj żadnego innego „muszę” i „powinienem” niż twoje własne.
8. Weź pełną odpowiedzialność za swoje czyny, uczucia i myśli.
9. Poddaj się byciu takim, jaki jesteś
(wg C. Naranjo)